Bývalý vojenský prostor Prameny 2016
Cílem letošního vandru byly Hanušovice, ale počasí nám 24 hodin před odjezdem změnilo plány. Tak došlo na plán "B" - Bývalý vojenský prostor Prameny.

Odjezd: Kladno

7.10. až 11.10.2016

Foto z vandru

Den první

Místo do Jeseníků míříme do bývalého vojenského prostoru Prameny (Slavkovský les). V Práglu na hl. nádraží to musíme pořádně doladit, říká náčelník a míří na malé ranní pivko do místní restaurace Šalanda. Místo vandru jsme změnili narychlo a nic nemáme doladěné. Mapu máme taky nějakou divnou, protože v tom kalupu se mi jí nepodařilo vytisknout a kus jí chybí. Nestíháme. V 8:12 nám jede Rx 764 Kynžvart. A my v 8:05 stále ladíme poslední detaily. Rx 764 Kynžvart dobíháme na poslední chvíli a jak je naším zvykem hledáme vůz pro rodiny s dětmi. Jsme zde sami a cesta nám pěkně ubíhá. Až na to zpoždění. ČD asi už nikdy nepřijedou na čas. A ještě jedna anomálie: Rx 764 Kynžvart nejede do Kynžvartu. Kdo by to byl řek, že. Tak musíme vystoupit v Mariánských Lázních. Zde má náčelník plán, jak ušetřit naše nohy za využití služeb místní MHD. Za chvíli si už prohlížíme lázeňskou kolonádu. Náčelník si nabírá minerální vodu na cestu. Po doplnění zásob vody míříme po modré na zelenou a přes Králův kámen na Kladskou. Venku mrholí, je ponuro a zima. Avšak na Kladské se nikde nesvítí a není zde ani živáčka. Začínáme mít obavy, jestli se zde vůbec ohřejeme. V Myslivecké hospůdce zjišťujeme, že je dnes bezproudí a jsme první hosté a to už jsou dvě hodiny po poledni. Paní správcová, dvě pivka a budeme čekat na obnovení el. proudu, zní naše objednávka. Asi tak po hodině náčelník povídá: Paní správcová, je tady hrozná zima, nemohla byste zatopit? Ne, nemohla, odvětí správcová. Nemám připojený komín. V restauraci je dle našeho teploměru 12,5°C a náčelník si začíná oblékat zimní doplňky. A najednou se to stalo, byl obnoven elektrický proud střídavý. Náčelník využije moment překvapení a k pivku objednává jedny akumulační kamna. Pivo mám, ale akumulační kamna ne, odvětí správcová. Já tady asi dnes umrznu, konstatuje náčelník odcházeje se ohřívat na WC k bojleru. Už za tmy vyrážíme hledat místní stodolu/krmelec, který se nachází po červené značce v NPR Kladské rašeliniště. Cestou je taková zima, že náčelník se už připravuje na zimní sporty. Při dohledávání (objekt jsem viděl na internetové fotomapě) došlo k nemilé věci. Náčelníka málem pohltilo Kladské rašeliniště v těchto místech 50.0360811N, 12.6913161E nějakých 300 m od našeho bivaku. Naštěstí boj o holý život přežil a náš hotel ve zdraví našel.

Den druhý

Celou noc mrzlo a náčelník taky. Vzal si totiž letní spacák. Je krásně, ale zima. Pokračujeme směrem na Mýtský rybník, kde posnídáme. Chvílemi svítí slunce, mrholí nebo sněží. Ideální počasí na piknik. Po snídani pokračujeme do obce Prameny. Vlídně to tu nevypadá, ale narážíme na penzion Prameny. Místní pan správce je velice ochotný a poskytne nám trochu toho tepla a pivka. Cítím, jak opět ožívám, říká náčelník. Však ono tě to přejde, až vyrazíme, pomyslím si v duchu. Venku je tak ponuro, že to není ani normální. Jak na vraždu, konstatuje náčelník. Míříme na kopec U Tří křížů 817 m.n.m.. Máme výhled na temnou krajinu s temnou historií. Náš dnešní cíl je Krásno. Z taktických důvodů míjíme rozhlednu Krásenský vrch 777 m.n.m.. Kdo by se tam v tomhle počasí škrábal, že. A raději se jdeme ohřát do místního restauračního zařízení. V obci narazíme na starý hasičský vůz. Uděláme pár fotek a už se hřejeme v místní restauraci. Nocleh bereme pod kopcem Šibeník 819 m.n.m.

Den třetí

Celou noc prší nebo sněží. Ve stanu máme 4,6°C. Je zde pěkný výhled na zdejší ponurou krajinu. Už od rána nám počasí nepřeje. Je zataženo, mrholí a teplota je mezi 3-4°C. Hnus. Míříme po žluté na Třídomí 615 m.n.m.. V plánu máme vylézt na Krudum 836 m.n.m, ale těch 200 výškových metrů nestojí za námahu v takovémto počasí. Náčelník rozhodl, zamíříme po cyklostezce č. 2017 do Horního Slavkova a nepohodu přečkáme v místní restauraci. Cestou procházíme zajímavou krajinou s výhledem na Krudum 836 m.n.m. V Horním Slavkově náčelník od domorodců zjišťuje místní poměry, abychom se moc nezdržovali a byli v teple restauračního zařízení co nejdříve. Místní doporučují pivnici Rebel a opravdu, hospůdka je to příjemná a je zde i teplo. Konečně se po dvou dnech ohřejeme. Dle předpovědi víme, že do rána bude mrznout. Náčelník nenechává nic náhodě a zahajuje akumulaci tepla svojí oblíbenou cvičební sestavou. Když už si náčelník myslí, že jsme tepla naakumulovali dost, vyrážíme to otestovat do místního lesoparku. Vybalíme zásoby a uděláme si piknik a uvidíme, kolik tepla jsme naakumulovali. Test proběhl dobře, a tak vyrážíme směrem náměstí na žlutou značku. A najednou se to stalo: Kdo chvíli močil, již močí opodál - než jsem vykonal svojí potřebu, byl jsem v Horním Slavkově sám. Náčelník zmizel kdysi ve velkoměstě. Pokračuji po žluté na náměstí a náčelník nikde. Jsem ztracen! A venku je mráz! Za použití nejmodernější techniky (GSM telefonu) se s náčelníkem dohledáme. I přesto, že máme radost ze shledání, je nám taková zima, že náčelník dává rozkaz k dokoupení další zimní výbavy a to tekutých svetrů v podobě gročku v restauraci u Muzea. Nocleh bereme směrem po žluté, kousek za obcí. Je taková zima, že nám zmrzl mokrý stan. A hrozí jeho přelomení!

Den čtvrtý

Holomráz! Ranní probuzení bylo opravdu mrazivé. Ve stanu se nám podařilo vyhnat teplotu na 1,6°C a to se dalo už vydržet. V okolí stanu bylo -7°C a to je na říjen poměrně málo. Při ranním obhledání okolí zjišťuji, že je inverze. Vyplašil jsem i místní skot, který si užíval mrazivého rána. Dostat náčelníka ven ze stanu v takovémto počasí je úplně nadlidský úkol. Pomohlo až podrobné vysvětlení místní meteorologické situace, čili že o 50 výškových metrů bude teplo. A bylo. Nádherný den. Procházíme okolo bývalého popraviště a u odbočky do Bošířan jsou pěkné výhledy na inverzi. Uděláme několik fotografií a pokračujeme po žluté, ponurým lesem, na Kozí hřbety. Zde odpočíváme a vaříme svačinku. Už cestou napadají náčelníka chmurné myšlenky a další mrazivou noc nechce zažít. Při sestupování do mrazivé inverze náčelník vykřikuje něco o odjezdu domů! Mě to nechává klidným. Vím, že v Lokti je místní pivovárek a náčelník přijde na jiné myšlenky. A přišel. Sice nás z pivovárku Svatý Florian vytlačila "divize" německých turistů, kteří zaplnili pivovar do posledního místa, a nám se tam přestalo úplně líbit. Ale v místní pivnici byla klidná atmosféra. Náčelník naakumuloval teplo a byl opět připraven na dobytí "točny" i v takovémto počasí. I přes prvotní nadšení z pěkného počasí nás dohnala trudomyslnost z ponura. Když jsme opustili Loket, opět nastala inverze a zima. Míříme po modré značce na Svatošské skály. Cestou se zastavujeme u pramene Horčička, kde chvíli odpočíváme. Pak pokračujeme po modré a za chvíli už jsme u Svatošských skal. Přecházíme lávku přes Ohři a jdeme se ohřát do místní restaurace. Interiér připomíná lovecký zámeček kdesi v severním Skotsku. Náčelník si zapózuje jako místní hrabě a vybere místo u krbu, i když nevím nevím. Už za tmy pokračujeme směr Doubí, kde se za přítomnosti jelena ubytujeme. Ten v okolí operuje celou noc. Spíme totiž ve starém sadu a v okolí je spousta jablek, která jelena lákají a nejen jeho.

Den pátý

Deštivé a ponuré ráno. Jak jinak, že. Než sbalíme chatrný příbytek tak prší. Bloudíme v mlze a v Karlových Varech. Najít nádraží nám zabere hodně času. Nakonec místní zbořeniště, které se nazývá Karlovy Vary hlavní nádrží, nacházíme. Vypadá to tady jako po válce. Jsem tak rozčarován, že v místní boudě kupuji jízdenky do Práglu, i když jsem chtěl do Kladna. Co naplat vyrážíme na okružní jízdu s R 609 Bílina. Cestou projíždíme podhůří Krušných hor s výhledem na hřeben. Tam jsme všude byli, konstatuje náčelník a cesta nám rychle ubíhá. Ani se nenadějeme a jsme v Práglu. Tam, kde jsme čundr začali, tam ho i zakončíme - restaurace Šalanda.

Tabi

Pod čarou

Navrácení dokladů nalezených kdesi v horách

Při vandrování  můžete nalézti ledacos. Kromě rýmy třeba i občanský průkaz. Už jeho nalezení v opuštěných horách je věc divná. A když připočteme ponuré počasí jak na vraždu, jak říká náčelník, tak je to opravdu podivné. A to se nám právě stalo - jdeme ponurým lesem a hle občanka.
Každý vandrovník si v této chvíli okamžitě vybaví:
Zákon č. 328/1999 Sb.
Parlamentu České republiky o občanských průkazech
§ 15
Povinnosti dalších osob
(1) Každý, kdo nalezne cizí občanský průkaz, potvrzení o občanském průkazu, potvrzení o změně místa trvalého pobytu nebo potvrzení o změně údajů zapisovaných do občanského průkazu, je povinen je odevzdat neprodleně kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností nebo matričnímu úřadu anebo policii. Stejnou povinnost má i občan, který ohlásil ztrátu nebo odcizení svého občanského průkazu, jestliže dosavadní občanský průkaz nalezne nebo jej získá zpět jinak.

Neváhal jsem a jal jsem se OP odevzdat na nejbližší možné místo.
Náčelník si mě prohlédl od hlavy až k patě a měl určité pochybnosti k mé důvěryhodnosti, ale riskl jsem to.
                          .............................................................................................................
Neznámá policejní služebna. Zvoním u zamřížovaných dveří a bzučák je otvírá.
Na služebně je jen policista Ječný. Cígler má dovolenou.

Ječný: Dobrý den, co Vás k nám přivádí.
Já: Dobrý den, našel jsem na hřebenech hor občanský průkaz.
Ječný: Ukažte mi ho. Kde jste ho našel? Udělal jste dobře, že jste ho přinesl.
Já: Našel jsem ho na hřebenech, ukážu Vám to místo na mapě. Pokud jí máte.
      Hlavně aby se té osobě něco nestalo.
Ječný: To nemusíte, to je dobrý. Já si už prověřím jestli není pohřešovaná.
Policista Ječný si zapisuje iniciály na papírek a důkladně pročítá OP
Ječný: Odkud jste a kam jedete.
Já: Jsem z Kladna a jdeme s kamarádem pěšky do Karlových Varů přes Slavkovský les.
Ječný: Do obce xy* náhodou nejedete?
Já: Ne, my jdeme pěšky do Karlových Varů.
Ječný: A nebydlíte poblíž obce xy*? Nebo váš kamarád?
Já: Ne, jsem z Kladna. Proč se ptáte?
Ječný: Že byste ten OP odevzdali na místní služebně v obci xy*, abych to nemusel psát.
Já: Do obce xy* nejedeme. Jdeme pěšky do Karlových Varů.
Ječný: Dobře tak já se na to podívám. Vaše iniciály.
Já: Tabi, narozen xx.xx.xxxx*.
Ječný: Ještě telefonní kontakt, kdyby bylo potřeba nějaké podrobnosti.
Já: +420 xxx xxx xxx *, budu na přijmu ale až od středy.
Policista Ječný si zapisuje iniciály na papírek a důkladně si mě přitom prohlíží.
Ječný: Proč až od středy?
Já: Jdeme s kamarádem pěšky do Karlových Varů a doma na Kladně budu až ve středu.
      U sebe mám jiné telefonní číslo, které ve středu vypnu.
Policista Ječný se na mě nechápavě podívá, ale neřeší to.
Ječný: No tak děkujeme a my si Vás když tak najdeme. Na shledanou.
Já: Na shledanou
Zavírám zamřížované dveře a odcházím za náčelníkem.

* sem si doplní každý své údaje

V hlavě se mi honí jak to policista Ječný s obcí xy* myslel. Protože kdybych byl z obce xy* a našel OP osoby z obce xy*, tak bych ho asi odevzdal tam a policistu Ječného s tímto problémem neobtěžoval. Mimochodem obec xy* byla od nás vzdálená 80km opačným směrem.
Jelikož se nikdo neozval, tak se neznámé osobě nic nestalo. A to je dobře.