Beskydy 2018
Letošní  podzimní vandr jsme nasměrovali do Beskyd. Počasí nám přálo, a tak se vandr na 100 % vydařil.

Odjezd: Kladno
Zahájení: Hnojník
Ukončení: Rožnov pod Radhoštěm
Cíl akce: Lysá hora 1323 m.n.m.
Výprava: Nohyk, Tabí
Délka akce: 62 km

19.9. až 23.9.2018

Foto z vandru

Celkový výškový profil čundru

Nejnižší místo byl zájezdní hostinec U Zajíce v Hnojníku -  354 m.n.m.
  Nejvyšší Lysá hora - 1323 n.m.n.
  Celkem nastoupáno - 2369 m
  Celkem sklesáno - 2350 m

Den první

Na vandr nás rychlostí 160 km/h veze LeoExpres. Během chvilky jsme v Ostravě Svinov a přesedáme na místní lokálku do Hnojníku. V místním zájezdním hostinci U Zajíce doladíme detaily čundru a pak po silnici vyrážíme směr Komorní Lhotka. Je takové vedro, že náčelník ač nerad vyhlásil taktickou dvacetiminutovou přestávku v restauraci Ligotka. Po krátkém odpočinku pokračujeme po cyklostezce č. 46 směr pivovar Kohutka. Náčelník si libuje, že jsme konečně zahájili čundr po rovině. Pro dnešek má pravdu . Našel si i nového kamaráda. Po pěti kilometrech jsme v pivovárku. Je tu děsně narváno. Samý cyklista. Sledujeme pěkný západ slunce a v dálce hučící nošovickou fabriku. Nocleh bereme 495 m.n.m v místech zvaných Pod Prašivou.

Výškový profil

Den druhý

Krásné ráno, ale hlučné. V místní automobilce sekaj jedno auto za druhým a hluk se šíří až do hor. Balíme a vyrážíme směrem Lysá hora. Náčelníka jímá hrůza, jak s tím báglem na tu horu vylezeme. Nejnižší bod je na říčce Morávce, km 11,2 - jez a to 400 m.n.m.. Pak prakticky po rovince přes Pražmo a do Krásné (restaurace Rekreant), kde založíme základní tábor 490 m.n.m. Pan správce říká, že nejsme první, co se u něho připravují na tento výstup. Byli tu tací, co se soustředili i dva dny, povídá. Tolik času nemáme odvětí náčelník. Čeká nás 823 m s 15 kg na zádech, a tak náčelník rozhoduje, že ujíme i něco ze svých zásob. Pan správce nic nenamítá, a tak i on dostal svůj podíl naší uzénky. Rozloučíme se a vyrážíme po žluté směr nebe. Trasa je dlouhá 6,3 km a dle map má trvat 3:16h. Vyrážíme v 13:30h. Během výstupu se toho moc nestalo. Potkali jsme pár pocestných, kochali se výhledy na místní hory. Až na to, že kousek od pomníku letce Vlastimila Zaydlara, chytil náčelník druhý dech a pak už jsem ho zahlédl až na Lysé hoře. Na horu jsem dorazil v 17:30h, takže celkový čas s báglem byl 4:00h. Po chvilkovém odpočinku a několika fotkách se jdeme občerstvit do restaurace Bezručova chata. Je zde krásný výhled na zdejší hory a západ slunce. Jelikož máme v plánu přespat na vrcholu, tak nás netlačí ani čas. Večer fotím vysílač a podhůří Beskyd. Vytvořím luxusní postel s výhledem na hvězdy a do kraje. Paráda.

Den třetí

Chtělo se mi napsat krásné a klidné ráno. No krásné možná, ale klidné určitě ne. Nejenom, že hučí automobilka až sem, ale ranní "lysaři" se tu hemží už od 5 hodin. LED čelovky jsou vidět na kilometr daleko a když se baví, tak i jejich hlas se šíří horami jako sonický třesk. A to nemluvím o tom, že hned po výstupu si zapálí ozdravnou cigaretu a její kouř se nám linul až do postele. Náčelník nevěří, kolik je tu lidí v těchto brzkých ranních hodinách. Kocháme se východem slunce a děláme pár snímků z vrcholu hory. Jelikož je zima a zdejší restauraci otevírají kvůli "lysařům" opravdu brzy, tak směřujeme na ranní pivíčko. Když se začínají hromadit "lysaři" pokračujeme po červené, žluté a zelené do restaurace U Zbuja. Cestou uvaříme něco k obědu. U Zbuja je pěkný výhled na Lysou horu. Po krátkém odpočinku míříme do Ostravice na návštěvu místního pivovárku. Je  děsné vedro a tisíce cyklistů, tak posedíme uvnitř s výhledem na pivovar. Pak pokračujeme po modré směrem Horečky. Nocleh berem v místě zvaném Po smrčkem. Prší, prší...
Výškový profil

Den čtvrtý

Prší celou noc. Ráno to dle meteoradaru vypadá beznadějně. Krajina je ponurá, jako na vraždu. Prší, fouká vichr z hor a je zima. Lepší počasí jsme si nemohli přát a to nás čeká výstup na Pustevny. V dešti balíme a směřujeme do Horní Čeledné. U místní kaple posnídáme a hurá do kopce. Malá Stolová 1009 m, Kněhyně - sedlo 1140 m.n.m., Čertův Mlýn 1206 m a Pustevny 1018 m.n.m. Cestou jsou opět pěkné výhledy na zdejší kraj. Dělám několik snímků a už jsme v NPR Kněhyně - Čertův mlýn. Zde je opravdu medvědovo. Les je tu hustý a turistů minimálně. Odpoledne jsme na Pustevnách, kde se nám moc nelíbí. Je zde fůra turistů a stavební zmatky kvůli výstavbě stezky v oblacích. Přesouváme se do restaurace Koliba Valaška, kde je trochu méně hostů. Stan stavíme kousek pod altánem Cyrilka na místní louce.
Výškový profil Radar

Den pátý

V noci lehce pršelo, ale po probuzení se mi něco na té obloze nezdálo. Říkám náčelníkovi, že je dobře, když dnes do večera opustíme hory. Bude vichřice, déšť a sníh. Náčelník tomu nechce věřit. A v klidu vyhlíží změnu počasí. Balíme a vyrážíme na Radegast 1106 m.n.m. Snídani si dáme na vyhlídce u konce Velké sjezdovky 1103 m.n.m., pak už pokračujeme do horského hotelu Radegast. Po krátkém odpočinku nás čeká už poslední kopec našeho podzimního čundru. Vrchol Radhošť 1129 m.n.m. Začíná být pěkná zima a vichr z hor. Fotím náčelníkovi vrcholové foto a s radostí opouštíme hřebeny Beskyd. Čeká nás sestup 790 m v délce 9 km. Asi uprostřed sestupu se to stalo. Něco mi píchlo v koleni jako když tam vrazím Opinel a rázem mě čundr přestal bavit a myslel jsem jen na jedno: Rožnovský pivovar, kde si konečně sednu. Zde jsem se díky zásuvce 230 Vst. (Sony Xperia M2 Aqua mlela z posledního jako já) dozvěděl o příchodu tlakové níže Fabienne. Cestou do civilizace jsme měli štěstí a bouři projeli vlakem ČD Ex 122 Fatra bez větších problémů. I když to za okny vypadalo jako konec světa.